Datça Ruhu 2019 soruyor: NEREYE?

0 517

Datça Kent Konseyi Kültür Sanat Bilim Grubu’nun Datça’da yaşayan 23 sanatçının katılımıyla düzenlediği “Nereye?” temalı Datça Ruhu 2019 sergisi, özgün baskı, illüstrasyon, seramik, mozaik, fotoğraf ve resimlerden oluşuyor.

1-13 Ekim tarihleri arasında açık olacak sergi Liman Sanat Galerisi’nde her gün saat 16.00 – 22.00 arası gezilebilecek.

Ayşe Gülay Hakyemez küratörlüğünde hazırlanan sergiye Volkan Akmeşe, İdil Berf, Sema Boyancı, Zeynep Bozoğlu, Ayça Bumin, Serap Çota, Gülsen Erdoğan, Özerk Ergenç, Evrim Bozyel Görgülü, Engin Erkaya, Nahide Erol, Tamer Ertuna, Yasemin Özen Gök, Özbilen Gökgöl, Özgül Kahraman, Melek Şule Kantürk, Nezaket Koç, Gaye Özen, Fahrettin Şankaynağı, Zeynep Şankaynağı, Mehmet Ünsalan, Gözde Yaldızcıyan, Özlem Zeynep Yılmaz eser verdi.

Özlem Zeynep Yılmaz, Fotoğraf, 55 x 45

 

Bu sene ikincisi gerçekleştirilen “Datça Ruhu” sergisini izlerken “Nereye?” sorusunun cevabına yolculuk edeceksiniz. Her sanatçı, farklı bakış açısı, doku, form ve renkleriyle sizi doğanın, günlük yaşamın ve iç dünyanızın değişik patikalarında gezdirecek…

Sanatçıların “Nereye?” sorusuna verdikleri yanıtlardan bazıları şöyle:

Mono baskı resimleri ve şiirleriyle tanıdığımız İdil Berf:  “Doğanın kirletilmesi, ormanların yakılması, insanoğlunun acımasızlığı sonucu tabiata sığınışım resmime yansıyor… İnsan eli değmemiş, yabanıl doğayı, temiz suları resmime aktarıyorum.”

 

Zeynep Bozoğlu, resim, 40 x 100

Ressam Zeynep Bozoğlu: “Çevremizin üzerimizde bıraktığı etkiler ve etkilerin içselleştirilmesinin önemi bağlamında, ‘nereye?’ sorusunu, aldığımız her nefesle kendimize daha iyi olanı katarak dönüştüğümüz bu değişimin araştırması olarak ele alıyorum.”Mistik anlatımlı resimleriyle tanınan Yasemin Gök: “Sana önceden verilmiş, aşkla bakınca okunabilen bilgi senin ta kendindir. Kendimizi keşfe çıkma, özümüze dönme vakti geldi!”

 

Mozaik-seramik sanatçısı Gözde Yaldızcıyan: “Biz nereye gidersek gidelim ne kadar hakimiyet kurmaya çalışırsak çalışalım , insandan büyük güçler de var. İnsan kendini bütünden ayrı ve üstün bir parça olarak görüp her şeye hükmetmek istese de  sürekli bir döngü içinde çırpınıp durmakta… Herbirimizin diğerine değdiği bir bütün çemberiz, koca bir dünyayız, uzayda ise kum tanesi kadarız… Bu yüzden sonsuz döngünün içinde kendimiz olmaya, mutlu olmaya çalışmalı ve bazen her şeyi oluruna bırakabilmeliyiz. Çevremizdeki her şey bu sonsuz ‘samsara’ döngüsünde uyum ve barış icinde hareket eder. Doğadan kopmadan izlemeyi bilsek, bu doğum, büyüme ve yokoluş halinin her şeyde varolduğunu gözlemleriz. Sergi çalışmam “Ay Hali” bu kendinden doğuran dişil varoluş düzeninden aldı ilhamını ve “Nereye?” sorusunu “Aslında hep başladığımız yere”diye yanıtladı…

 

Gravürleriyle tanınan ressam Sema Boyancı:  “Sanatta nereye? ” başlığında düşünülürse, bunu birkaç cümle ile yazabilmek biraz zor… Bu tam bir konferans konusu.. Sempozyum konusu… Dünya genelinde sanat -tabiri caizse – başka gezegenlerde yaşıyor… Büyük metropol galerilerinde, müzelerindeki contemporary eserler, şaşırtıcı boyutta düzenlemeler… Bizde de her yıl düzenlenen çağdaş sanatlar fuarlarında, uluslararası yetkinlikte eserler – çoğu değil ama – görüyoruz.. Bana göre  çağdaş sanat; tam da ruhuna uygun yürüyor.. Çünkü sanat sınırı olmayan bir alandır.  Tarih boyunca da akademik anlayışa karşı çıkan bir yol izlemiştir her zaman, olması gerektiği gibi… Kavramsal sanatla da, iyice sınırlar  kaldırılınca da gerçek kulvarına oturdu bence… Açık söyleyeyim beni tek heyecanlandıran alandır kavramsal eserler. Yine söyleyebilirim, izleyip göreceğiz  sanatın yolculuğunu da…”

Ressam Tamer Ertuna: Dünya doğal olmayan bir sisin içerisinde hızla yol alıyor. Bu sis öyle zehirlerle dolu ki öldüremeyeceği hiçbir canlı yok. İşin en kötü yanı bu sisin insanlar tarafından oluşturulması ve sınır tanımaması. Herkes bulunduğu yeri tabii ki temiz tutmalı. Bunun için tüm insanlık elinden ne geliyorsa yapmalı ve bu konuda birbirlerine örnek olmalı.  Uzmanların penguenlerin bedenlerinde bile DDT parçacıkları tespit etmeleri kirlenmenin ne denli tehlikeli olduğunu göstermektedir. Ormanlar yanmakta, sular kirlenmektedir. Savaşlarla verilen zararlar korkunçtur. Datça’mızın doğal güzellikleri  son yıllarda aldığı aşırı göç ile büyük zararlar görmektedir. Yapılaşma ürkütücü boyutlara ulaşmıştır.  Alt yapı bu duruma uygun değildir. Sakin kasabamızın güzellikleri hızla yok olmaktadır.  Bir sanatçı olarak bu kötüye gidişi sorgulamaktayım. Farkındayım ki daha güçlü bir ortak mücadele ile etkili olabiliriz.”

 

Zeynep Şankaynağı, tuval üzeri karışık teknik, 70 x 100

Mimar ve ressam Zeynep Şankaynağı: Bencillik, iyi ve kötü arasındaki düşünsel savaşta kötünün galip gelmesinin ürünü. Zihin içinde adili yok eden korkunç bir fırtına, boğucu, zifiri bir balçık. Doğrunun yerine bencilce olanın tercih edildiği her an empatinin engin ışığı vahşi bir karanlığa yenik düşüyor. “Ben”i yücelten kem düşünce var gücüyle aklıselimi gölgeye ittiğinde kendimize karşı kaybeder hale geliyoruz. Bu mütemadi savaşın nereye varacağını belirleyen biz, bir bütünün parçası değil miyiz? Yaptığımız her seçim hepimizi ve her şeyi etkilemiyor mu? Her eylemimiz yine “biz”de son bulmuyor mu? Bu resmi neden tersine çevirmiyoruz?”

Ressam Evrim Bozyel Görgülü: “Değişimlerin yaşanması, zaman geçtikçe kaçınılmaz olmaya başladı, fakat bunlar bizi her zaman ileriye götürmeyebiliyor. Son zamanlarda yaşadıklarımız da kendi icadımız olan değerlerimizden bizi uzaklaştıran; ilişkilerimizin içini boşaltan ve bizi geriye götüren cinsten. Artık her şey daha yüzeysel ve basit hale geldi. Devir değişti, teknoloji gelişti bu sebeple insanlar da değişti. Teknolojinin yanlış kullanımı, insanların geleceği açısından büyük sorun haline gelmeye, artık araçlar amaçların önüne geçmeye başladı. Bu süreç içerisinde toplum nereye gidiyordu? Eş zamanlı olarak bu değişim ve gelişim içerinde yaşamsal döngü devam ediyordu. Doğum ile ölüm arasındaki döngü de hayata gözlerini açmaya hazırlanan, saf ve boş beyinler; bizi bu girdaptan kurtarabilecekler miydi?”

Engin Erkaya, fotoğraf 50 x 75

Mimar fotoğraf sanatçısı Engin Erkaya: “Yaşadığımız yer neresi olursa olsun, herşeyden önce kendi benliğimizle buluşabilmek için kalbimize doğru, varoluşumuza, özümüze…”

Ressam Gülsen Erdoğan: “Kadınlar nereye gidiyor? Nereye götürülmek isteniyor? Güçlü kadın figürlerinin baskılanmasıyla nereye gidilmek isteniyor?” 

Fotoğraf sanatçısı Özlem Zeynep Yılmaz: “Nereye? Bir soru! Sanki cevabı verildiğinde konu kapanabilir artık… Ben ‘nereye’ deyince yeni bir başlangıç, yeni bir fikir, yeni bir şeyler için enerji hissederim. ‘Nereye’ cevabı verilecek bir soru değil, bir yolculuktur aslında…”

Sergiye kavramsal sanat yorumuyla katılan Özgül Kahraman: “… İnsanoğlu sahip olma arzusuyla önce kendini tüketmekte, ardından sahip olduğu diğer değerleri… Bir tür varoluşu yokoluşu sürükleme hali sözkonusudur…”

Ressam Özbilen Gökgöl: “Başladığımız Yere…” olarak yanıtlıyor Nereye? sorusunu… Eserinde balık figürleriyle resmettiği sonsuz döngü, evren, kozmos ve sonsuzluğu işaret ediyor. Şaman, Maya, Sümer, Mısır sembollerinde de gördüğümüz bitmeyen döngüde olduğu gibi..

 

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.